KARLSKRONA ÖRLOGSVARV
Mikael Lejdeby



    I och med att jag gjort en avskrift av den första mönsterrullan över hantverkare på varvet från 1683 så tog jag reda på lite fakta om anläggandet av varvet i Karlskrona. Den 14 september 1679 var Rosenfelt på skeppet Fama under segel i Aspösund. Efter detta datum lämnade aldrig Flottan Karlskrona utan några skepp fanns alltid kvar ända in till våra dagar. När Flottan nu gick in i sitt första vinterläger utanför Vämö hade man hjälp av 500 vintervakter. Den ordinarie styrkan av Vintervaktsbåtsmän var på 164 stycken vilket betyder att andra båtsmän måste ha kommenderats för denna uppgift. De som senare kom att bli indelningsbåtsmän hade fortfarande inte anlänt till Karlskrona, varför denna extra vintervakt måste ha bestått av Kofferdibåtsmän och andra båtsmän från mer närliggande orter.

    Ankarstiema skriver i en skrivelse från den 24/8 1680 att "Skeppsvarvet är alldeles färdigt".

    Enligt Amiralitetskollegiums berättelse till Konungen den 7/10 1697 om anläggningen av Karlskrona örlogsvarv finnes det på Vämö Varv följande:

        två stapelbäddar för svåra skepp
        två brobänkar
        två smedjor
        fem materialbodar
        43 hantverkshus

    Det första skeppet som upptacklades och utreddes på Karlskrona skeppsvarv var Stenbock, ett skepp av andra klassen. Stenbock var 33,85 m långt och 8,75 m brett. Den hade 38 stycken ( kanoner). Stenbock byggdes 1679 på Skeppsholmen av Skeppsbyggmästare Robert Temer, sedermera Karlskronas förste Skeppsbyggmästare.

    Den 4/11 1680 befallde Wachtmeister Skeppsbyggmästaren Robert Temer att bege sig till Karlskrona. Skeppsvarvet på Skeppsholmen blev nedlagt och personalen delades upp på de tre orter som nybyggnation av skepp skulle ske på. Det var Riga, Kalmar och Karlskrona. För en kort tid byggdes några mindre båtar i Pederöre i Finland under 1680-talet. Personalen där kom från det nedlagda Kronoby Varv i Finland och berörde således inte de andra orterna. Riga varv fick personal från Skeppsholmen, huvudsakligen var det Timmermän. Gotlands båtsmän kommenderades dit för att bygga upp varvet.

    Kalmar Varv fick överta materiel från det nedlagda Medelpads Varv utanför Sundsvall. Personalen kom från Skeppsholmen och det nedlagda Karlshamns Varv, även kallat Bodekulls Varv. Karlskrona varv fick personal från Skeppsholmen och all materiel därifrån. Karl XI befal1de att Skeppsholmen skul1e rensas på allt som befanns nyttigt för varvet i Karlskrona. Det gjordes så grundligt att t. o. m. bergringarna rycktes ur bergen på Skeppsholmen och fördes till Karlskrona. På liknande sätt rensades varvet i Karlshamn på materiel och fördes till Karlskrona.

    Jag talade tidigare om Kofferdibåtsmän och Vintervaktsbåtsmän. Vad det var för något och var de kom ifrån försöker jag förklara här.

    KOFFERDIBÅTSMÄN var hyrda båtsmän. År 1680 hade de 6 daler i månaden alltså något mer än indelningsbåtsmännens 64,5 daler per år. 12 månader x 6 daler = 72 daler per år. År 1676 fanns det 284 st kofferdibåtsmän, värvade i 16 städer i Uppland, Södermanland och Östergötland.

    År 1677 värvades kofferdibåtsmän från följande områden: Kalmar, Dalarå skärgård, Holland, Stralsund, Lübeck, Danzig och andra tyska städer, samt i Livland huvudsakligen i Riga.

    År 1675 värvades kofferdibåtsmän i London.

    VINTERVAKTSBÅTSMÄN: Under 1600-talet användes inte överbyggnader eller kapell på båtarna, än mindre fanns upphalningsbäddar eller dockor att förvara skeppen i. Det blev ett styvt arbete att hålla de förtöjda skeppen fria från is, snö och bevara dem från skador från is m.m. Det var denna uppgift vintervakten hade. Under sommaren var de till sjöss och gjorde samma sysslor som andra båtsmän. Ofta förstärktes vintervakten med båtsmän som av olika orsaker ännu inte kommit hem till sin hemort. Om vintern blev svår kommenderades även hela indelta båtsmanskompanier att hjälpa vintervakten.

    Den 1/9 1680 förflyttades Vintervaktsbåtsmännen från Skeppsholmen till Karlskrona. De gamla (52 st) lämnades kvar i Stockholm. Till Karlskrona kom 164 stycken (enligt mönsterulla 1685).

    Vintervaktsbåtsmännen står skrivna på följande sätt i rullor och andra källor:

    W. W. Båtsm. eller Winterwacht.

    Kofferdibåtsmännen och Vintervaktsbåtsmännen var placerade i Karlskrona.

    Angående vinterläger skriver Ankarstierna den 16 februari 1680: "Icke något av skeppen som ligga der (Vämo) hafva tagit nagon skada, oaktadt det en lång tid blåst en continuerlig storm och varit högt vatten."


2010-05-11    Blekinge och Södra Möre båtsmän  - http://diginpast.se/bmregister   batsman@klaura.se

Föregående sida - Previous page index page Läs innan du kopierar!